יום שני, 27 באוגוסט 2012

זר של רגעים

אני מושיטה יד ממעמקי הראש שלי. מנסה לתפוס את הרגע. אומרת לעצמי, הנה, זה היה, זה נאמר, הרגשתי, הבנתי, הפנמתי. יותר לא אחשוב אחרת, לא ארגיש אחרת, לא אוותר על מה שעכשיו נגלה בפניי.

אבל יודעת שדברים אחרים עתידים להיאמר, שאנשים אחרים עוד ישפיעו - זה קורה בלית ברירה, בין הניסיונות לאזן ולשמור על עצמי לבין הרצון להיפתח ולשמוע ולשתף. מה שעכשיו ברור ויציב בתוכי, יתנתק מהקרקע הפנימית שלי ויתחיל לרחף, ואז זה כבר יהיה כמו לתפוס בלון שמתעופף, או כמו לנסות להירדם אחרי שהשינה נקטעה: הנה, ממש עוד רגע זה אצלך ביד, ממש ממש תיכף, אבל איכשהו זה הולך ומתרחק עד שכל קשר בינך לבין הדבר הזה, שאת בסך הכל רוצה לאחוז בו אחרי שכבר היה שלך, הופך למקרי.

ברגעים כאלה, כנראה שהדבר הנכון בשבילי הוא לרשום, להעלות על הכתב את הצלילות לפני שתתערפל, את היציבות לפני שתתפרק, את האש הזאת שבוערת, לפני שתיכבה ברוח.


אלה רגעים של הבנה לגבי מי שאני רוצה להיות, ואיך שהייתי רוצה שהעתיד שלי ייראה.


אני במסע לפולין בכיתה י"א, יושבת על גדר האבן של האנדרטה במיידנק, מביטה בעצמות שהיו פעם אנשים חיים כמוני עם גורל כל כך אחר, ואומרת לעצמי שמעכשיו, הערך העליון שלי יהיה אכפתיות. לעזור, להבין, לא לפגוע.  

אני בדרך לים, חוצה אינספור כבישים כדי להגיע סוף כל סוף לטבע האמיתי שאני כל כך אוהבת, ומבינה שאני לא רוצה לגור בעיר. 


אני מקשטת את התיק שלי במילים של שירים אהובים, לגמרי שוקעת בזה, וההנאה מהיצירה מבהירה לי שאני חייבת ליצור בתור מקצוע, ששום דבר אחר לא יספיק לי ולא יספק אותי באמת.


אני יושבת על הגבעה - המקום האהוב עליי בשכונה - וצופה בליקוי הירח. אני מוצאת קסם, ורוצה לעזור גם לאחרים לראות את הקסם בכל דבר.

אני קוראת ספר של פאולו קואלו, הוא כותב על הקוראים שלו, והמילים האלה - הקוראים שלי - מציתות את ההרגשה שזה מה שאני רוצה להיות. סופרת. גם לי יהיו "הקוראים שלי". לא יכול להיות אחרת.

אני בחדר שלי בסן פדרו דה אטקמה - עיירת מדבר בצפון צ'ילה, עם בתים מחימר ומחירים בשמיים. אחרי תקופה ארוכה שבה דמיינתי את עצמי בעתיד מעבירה סדנאות קבוצתיות, אני מחליטה שאני רוצה גם לטפל באנשים אחד על אחד.

אלה רגעים שמשנים לי את התפיסה שלי כלפי העולם, כלפי הרגשות שלי, כלפי עצמי.

אני נוסעת באוטובוס, חושבת על הניתוח שעברתי ועל כמה שזה היה מכאיב לאנשים אם היה קורה לי משהו, אמנם לא ממש הייתי בסכנת חיים, אבל אצלי זה התפרש ככה, ואני מרגישה את הדמעות בעיניים.

אי שם בדרום אמריקה, אני מבינה פתאום שמה שיש בי, זה כבר לגמרי מספיק בשביל אנשים אחרים. אני מבינה - לא ממש לראשונה, אבל הפעם זה אחרת - שכבר ראו בי את כל מה שהייתי רוצה שיראו בי, מכל הבחינות, שהמלחמה האמיתית היא לאהוב את עצמי, להרגיש שאני מספיקה לעצמי, וכל אותן השלכות החוצה ומחשבות שאני לא מספיקה לאחרים - הן לגמרי בראש שלי.

אני בין מפלי מים ליד פוקון, צ'ילה, מהרהרת בטיול שהיה לי עד עכשיו, מבינה שרק בעקבות כל מה ש"השתבש", זכיתי להכיר את האנשים שהכרתי ולעבור את החוויות שחוויתי. יותר משאני חושבת ככה, אני פשוט מרגישה את זה בתוכי, ותוך רגע העיניים שוב מתמלאות דמעות.

אני בקילומטר ה-17 בברילוצ'ה, מסתכלת על הנוף המרהיב שהעיניים שלי רואות אבל הלב לא מצליח לקלוט. אני מתקשה לנשום, תמיד מדברים על נופים עוצרי נשימה ופתאום אני נוכחת לדעת שהם קיימים, לפחות בשבילי, ואני מאמינה: העולם הזה יפה עד כאב, ושום דבר לא יכול לשנות את זה.

אלה רגעים שממקמים אותי בנקודת תצפית ייחודית, רגעים שאני לא מסוגלת להיות מודעת להם כל הזמן, לא בטוחה איך להכיל אותם. גם אם הם יעמדו ויחכו לי, אני לא אצליח לתפוס אותם במלואם. 

אני נתקלת במוות והלב שלי צונח. אנשים שהיו אהובים כל כך, מתים במדינות רחוקות. אף פעם לא באמת נפרדתי. אף פעם לא אמרתי את הכל. אין לי לאן לחמוק, הכל מתמזער ואני שיכורה כמעט - מכאב, מחוסר אונים, וגם מקלישאות על הכמות והאיכות של החיים שאנחנו אמורים, יכולים, רוצים לחיות בגלגול הזה.

זה לגמרי אחר: אחי מספר לראשונה שתהיה לי אחיינית. אני מתמלאת בתחושה שחוזרת בכל פעם שאני רואה אותה, או אפילו מבקשת מעצמי לנסות ולהכיל את עצם הקיום שלה, תחושה שלא יכול להיות רע בעולם הזה, כל עוד היא קיימת, כי יש בה כל כך הרבה טוב, ששום דבר אחר לא חשוב מספיק כדי לגבור על הטוב הזה.

אלה תחושות שאני לא יכולה לתאר עד הסוף במילים, מנסה שוב להושיט יד, אולי רק לגעת, רק להרגיש לרגע אחד נוסף, ולפעמים יכולה רק לכתוב שכך היה, ואולי, אולי לקוות שמה שהיה - יוכל עוד לשוב ולהיות...

השמש שוקעת אל תוך הים ושום דבר לא משתווה לזה, אני מדמיינת את כדור הארץ מסתחרר לאחור, מנסה להתמזג עם הפלא הזה שאני רואה מולי, לאבד את עצמי בתוך המים והחול והצבעים, רוצה שהזמן יעצור, וגם הפעם זה לא קורה, גם הפעם השמש נעלמת מאחורי הים ויחד איתה נספג בחושך משהו שהיה בתוכי, משהו שאני אולי כבר לא כל כך צריכה.




יום שבת, 25 באוגוסט 2012

השבוע שלי #1 - התחלה חדשה

כשאני רצה משעה לשעה, מיום ליום, משבוע לשבוע, מה שבאמת עוזר לי לעכל, לחשוב, לקבל החלטות, 
זה פשוט לעצור ולשאול את עצמי איך עבר עליי השבוע הזה (יכול להיות גם יום, לצורך העניין - אבל משהו שבועי נראה לי גם נוח וגם ריאלי יותר).

הרי בקלות אני יכולה לראות כל שבוע כאילו הוא דומה לקודמו, אבל במבט מעמיק יותר, אפשר למצוא לא מעט הבדלים. מעבר לזה, דווקא מאותם הדברים הדומים אפשר ללמוד הרבה. ברגע שאני מסתכלת על תבנית, שמה לב למשהו שחוזר על עצמו, קוראת לדברים בשמם (או בשם המומצא שאני בוחרת לתת להם, שזה אפילו עדיף), קל לי יותר להחליט ממה אני מרוצה, מה הייתי רוצה לשנות, מה עובד בשבילי ומה לא כל כך עובד.

אז... זה מה שהיה לי השבוע. או לפחות חלק ממה שהיה לי השבוע.

פתחתי את הבלוג הזה.

חשבתי על זה ורציתי את זה כל כך הרבה זמן, וכל פעם זה "לא היה הזמן הנכון", ואז פתאום הזמן הזה הגיע.
יכול להיות שהוא יכול היה להגיע מוקדם יותר.
אבל אני לא מאמינה בחרטה (גם לא בהסתברות, אבל על זה בפעם אחרת).

לכתוב על עצמי בחופשיות, ולתת לאנשים שמכירים אותי יותר ופחות לקרוא, ואפילו לקבל תגובות חיוביות - זה נותן לי כל כך הרבה כוחות, תקווה, וכן, גם קצת יותר שלווה.

חשבתי לעצמי, מה אם אנשים שלא הכירו את הצדדים האלה שלי, יקראו כאן בבלוג ויתרחקו ממני.

ואז אמרתי לעצמי, שבעצם כל החברים שלי היום הם אנשים מאוד מגוונים שנחשפו לשלל המוזרויות שלי (כמו שאמר לי חבר טוב ממש לא מזמן, "כל פעם אני חושב שאת לא יכולה להיות מוזרה יותר, ואז את מתעלה על עצמך").

אז כנראה שהאנשים שאיתם טוב לי, לא בורחים בכזו קלות.
חוץ מזה, מה הטעם בחברים שלא יכולים לקבל אותי כמו שאני באמת?

עשיתי הסכם מוטיבציה עם חבר טוב.


זה אומר שהתחייבנו אחד בפני השנייה על כל מיני דברים שנעשה השבוע - דברים שאנחנו רוצים לעשות וכל פעם דוחים.
עשינו את מה שתכננו. כייף שזה עבד, ועכשיו אני יודעת שהשיטה הזאת של להתחייב בפני מישהו - עובדת.
חוץ מההרגשה הטובה שהתכנונים בוצעו, גם הדברים עצמם שעשיתי נתנו לי הרבה: נגינה בגיטרה, וריצה בחוץ שגילתה לי שאני יותר בכושר ממה שחשבתי (אז נפלתי באמצע וקצת ריסקתי את הרגל, אבל לפחות עשיתי חצי סיבוב).

היה לי לילה אחד נוראי.

לילה של דאגה ושל חוסר אונים ושל מחסור בגבולות.

אם לדייק, אז הערב והבוקר היו סיוטיים - וזה דיי קיצר את הלילה ולא השאיר הרבה זמן לישון.

עכשיו המילים "נוראי" ו"סיוטי" נשמעות חזקות מדי. כשזה קרה, ככה זה הרגיש. נוראי וסיוטי - אבל אפשרי, בכל זאת.

כתבתי על זה בבלוג. אנשים לפעמים חושבים שהכתיבה עוזרת. אני לא יכולה להגיד שהכתיבה תמיד עושה שינוי פנימי. זה אולי העניין ביצירה. אני פשוט נותנת איזשהו ביטוי למשהו שגם ככה קורה בפנים.
אם זה כבר שם, אז לפחות שיהיה משהו שיהיה אפשר לראות בעיניים או להחזיק ביד.

האנשים הרלוונטיים אמרו לי שלא היה הרבה שיכולתי לעשות אחרת.

מה שיותר משמעותי לי, זו לא רק הדרך שבה פעלתי, אלא היכולת שלי לקבל את הדרך הזאת, ולהגיד לעצמי שבאמת עשיתי את מה שהיה נראה לי נכון באותו רגע.

מסתבר שאולי אפילו עשיתי קצת יותר מדי.

יש גם אכזבה, כי זה ממש לא היה צפוי, והכל הרי היה אמור להיות אחרת, אבל למזלי או לצערי יש מספיק דברים שיעסיקו אותי כדי שאני לא אתעמק באכזבה הזאת.

נלחמתי בשביל משהו שהיה לי חשוב.

הדרך הזאת, של להגיד את כל מה שאני חושבת גם אם זה אולי לא ישנה כלום, היא הדרך שלי.

וכשאני הולכת עם הדרך שלי, עם האמת שלי, אני מרגישה טוב. לא משנה מה התוצאות.

גיליתי שאני עדיין מסוגלת להאמין בכל מיני רעיונות שלא עושים לי טוב, ושאני יודעת שהם לא נכונים, אבל באותו הרגע - לא מצליחה לגייס כוחות כדי לחשוב אחרת.

זה אולי מתסכל - ובעיקר מוזר לי - שאני עדיין יכולה להתערער ולהפוך את העובדות (למשל, שאין לי תוכניות לערב מסויים) למסקנות ("אין לי חברים").
בעיקר לאור קיומם של החברים המדהימים שלי.
ואולי דווקא לאור קיומם, זה מתבקש -  כי אני כל כך מפחדת להפסיד את מה שיש לי עכשיו, ובמקרה הזה - יודעת שיש לי מה להפסיד.
אז קפצתי למסקנות, בסופו של דבר היו תוכניות, ומה שמצחיק זה שעכשיו אני חושבת שאולי דווקא היה עדיף אם לא היו לי, ואם הייתי נאלצת להתמודד מול התחושה הזאת של זהו-נשארתי-לבד-בעולם.
כמובן שבדיעבד הרבה יותר קל לראות את הצדדים הטובים, אבל באותו הרגע לא ממש הצלחתי, אז כנראה שהדברים כן הסתדרו לטובתי.

הצלחות קטנות בעבודה, שנתתי לעצמי להתלהב מהן.

אני חושבת שלא התלהבתי מספיק.

כדאי שאתחיל גם לרשום אותן, כי כל כך קל לשכוח.

עייפות רבה.


לא בלית ברירה, אלא בגלל חוסר שינה. 
העייפות כרגיל הקשתה על התפקוד שלי. הבנתי שוב שהעייפות משבשת לי הכל, ושאחרי שינה טובה, הרבה יותר טוב לי במהלך היום.
זה לא ישתנה עד שאני לא אתן לשינה את המקום הראוי לה.


תחושה שמעריכים אותי, שלפעמים קשה לי להתמודד איתה אפילו יותר מביקורת.

קשה לי לעכל דברים טובים שנאמרים לי, שנאמרים עליי, שקורים לי.
כאילו אני לא בטוחה מה המקום הנכון לקטלג אותם בפנים, ואולי גם חוששת להתאכזב אם הדברים האלה יחלפו או ישתנו, ולכן אני לא נותנת להם לחלחל לעומק.
ואולי אני נותנת להם לחלחל, ולא נותנת לעצמי להרגיש שהם חלחלו.

לפעמים ההסתכלות על היחס שלי לדברים, מלמדת אותי הרבה יותר מאשר ההסתכלות על הדברים עצמם.

התגברתי על המחשבה שלבן אדם מסויים יש סלידה ממני.

המחשבה הייתה מבוססת, אבל כנראה לא ממש עדכנית. 
פשוט החלטתי להתעלם מהמחשבה הזאת, ובאתי ודיברתי והייתי עצמי. 

אני מרגישה שהרווחתי. גם אם הסלידה שם, נהניתי להתעלם ממנה.

שוב, היחס שלי לדברים - מעיד על הרבה יותר מאשר המעטפת האובייקטיבית לכאורה של אותם הדברים.


תובנות "קטנות" וחשובות.

יותר צלילות. גם זה לא פשוט, כי התובנות לא תמיד משמחות, ולפעמים באות איתן מחשבות שקשה לסלק.
ובכל זאת, אני מעדיפה להבין.

חלקן הגיעו מאנשים אחרים ופשוט נפלו אצלי לנקודות הנכונות.

חלקן באו ממחשבה.

כל כך חשוב לתת לעצמי את הלבד הזה, את הזמן לחשוב באמת.

מרחב.

זה עדיין תהליך מורכב, שעצם הכתיבה עליו מעוררת כל מיני רגשות.

מצד אחד אני - וכל המעורבים בדבר - ממש זקוקים למרחב הזה.
ומצד שני, עם כל הכוונות הטובות, לפעמים זה איכשהו קשה מדי.
גם כשיש מרחב, גם כשאין.

השבוע נדמה לי שזה קצת הצליח. בתור התחלה, כי כן היה מרחב - שהגיע הפעם יותר בטבעיות - והמרחב הזה איפשר לי יותר להסתכל על דברים מנקודת המבט האמיתית שלי, וגם לראות את עצמי.

עדיין לא קל.
אני לא בטוחה לאן אני הולכת, אבל נראה לי שאני קצת יותר קרובה.

אפשרות חדשה.

שפתאום נראית מתאימה, וזה מעודד.

סלסה בחמישי בערב.

כייף כמו תמיד, מצחיק כמו תמיד, הדרך הכי טובה לסגור את השבוע.
להצליח לעשות תרגילים שנראים לי מהצד כל כך מסובכים - זה מדהים בפני עצמו.

לכתוב את כל זה, ואז לקרוא, עוזר לי לראות כמה עברתי בשבוע אחד - וזה עוד על קצה המזלג.
זה גם מזכיר לי כמה לרשום את הדברים - כמו שכתבתי כאן בהתחלה - נותן להם צורה, ממשית הרבה יותר מהמחשבות שמתרוצצות לי בראש.

אתם מוזמנים לרשום כאן בתגובות, או איפשהו אצלכם, את הדברים המשמעותיים - הם לא חייבים להישמע משמעותיים, העיקר שהם משמעותיים לכם - שעברתם השבוע. מה זה עשה לכם, מה רציתם וקרה, מה רציתם והיה אחרת. אם בא לכם.

תודה לחווי על הרעיון הנפלא. ככה היא עושה את זה.



יום שלישי, 21 באוגוסט 2012

חשיפה ארוכה


סערה פנימית, תחושה שהמצב ממש בלתי אפשרי, וכאילו אין עם מי לדבר, אין למי לפנות, אין מי שיבין.
לא בפעם הראשונה, ובטח שלא בפעם האחרונה.
זה לא חדש.

אני נושמת עמוק. מגייסת עוד קצת כוחות גם כשאני על סף בכי, כי זה בדיוק הרגע שבו אסור לבכות, כי עכשיו אני אמורה להיות שם בשביל מישהו אחר.
אחר כך כבר אפשר יהיה לבכות, ואחר כך הבכי כבר לא יגיע, אבל עכשיו זה ממש לא הזמן הנכון.
אז בלית ברירה, הרצון הזה לבכות עובר אחרי כמה שניות.

אני ממשיכה. אולי אני לא במיטבי. אולי אני לא מקבלת את ההחלטות הנכונות ביותר.
אחר כך אפשר יהיה לנתח, לחשוב, לשקול. עכשיו הרגשות עדיין לא מאפשרים את זה.
ובכל זאת, אני מגייסת את כל ההיגיון, ואת כל הרוגע ואת כל ההחלטיות, ומחפשת את קו הגבול הדק והמטושטש.
הקו האדום כבר מאחוריי, ובכל זאת, אולי יש עוד אחד, למקרה חירום, כמו בכינרת.

כשמגיע האחרי, אני מנסה להיזכר שהרגשות האלה - הם לא ממש שלי.
משהו שאני מנסה להזכיר לעצמי כל פעם מחדש. לפעמים מצליחה, לפעמים לא.

חסרה לי ההבנה המוחלטת, וכמו תמיד אני שוכחת שרק אני יכולה להבין את הצרכים שלי באמת, ושגם זה לפעמים לוקח זמן. כל מה שאני רוצה זה ללכת לישון ולקום ביקיצה טבעית. אבל מחר יש עוד יום עבודה, ואני יודעת שהפעם חוסר הרצון לאכזב ינצח. אז מה אם אני אהיה מותשת, ואזחל דרך היום הזה בניסיון לא להירדם. במקרה של עייפות קיצונית, אפשר להתחיל את היום עם כוס קפה חזק.אני עדיין ערה, אפילו ערנית יותר, אולי זה האדרנלין. כך או כך, אני כאן. העננים מתחילים להתבהר.


אני מצליחה להיזכר בדברים הטובים, שלא קשורים בכלל לכל הסערה הזאת שהייתי בה בשעות האחרונות. 
גם את הסערה, אני מצליחה לראות בפרופורציה.
להגיד לעצמי שעשיתי את מה שיכולתי, שאין מה לעשות כרגע, ושמחר - זו כבר לא תהיה הדאגה הבלעדית שלי.

אני מגייסת כוחות גם בשביל עצמי. כוחות לעשות את המקסימום לטובתי, עם מה שיש לי כרגע.

לא כי מישהו אחר צריך אותי - אלא בשבילי. כי אני חשובה לי, ואפילו האומץ לומר את זה לעצמי לוקח לא מעט כוחות.

אני מוצאת את הקול היציב הזה בתוכי. כל עוד אני כאן, גם הוא כאן, ואני זו שצריכה ללמוד להקשיב לו. אני חוששת ממה שיהיה, ולא בטוחה איך אתמודד, ואני נותנת לעצמי לשמוע גם את זה. מכילה את מה שלא נראה לי אפשרי להכלה. חוששת שהקול היציב ייעלם, אבל הוא שם, אומר את שלו בטון נמוך ורגוע, עד שהסערה שוקטת לכמה שניות ואני מצליחה להקשיב לו.

אמנם בכל פעם זה אחרת, אבל זה לא חדש.
זו לא הפעם הראשונה, ולא האחרונה.

אבל עברתי את זה, ונשארתי בחיים, והקשבתי לקול הזה.

אני מחייכת, למרות.

וזאת בפני עצמה, סיבה להמשיך לחייך.



יום שני, 20 באוגוסט 2012

לחיות חמש פעמים

קראתי פעם בבלוג של חווי על תרגיל כזה - לחשוב, אם הייתי יכולה לחיות חמש פעמים  - כמו חמישה גלגולים בלתי תלויים כאלה - מה הייתי בוחרת לעשות בכל גלגול. בלי לחשוב איך זה הגיוני, איך אפשר לפרנס את עצמי בעזרת העיסוק הזה - פשוט לחשוב מה היית רוצה לעשות, למה הייתי רוצה להקדיש כל גלגול. 

המחשבה המתבקשת היא שאני עדיין לא בטוחה מה לעשות עם החיים האלה, שניתנים לי פעם אחת. אז למה שאני אדע איך לחיות חמש פעמים? זאת בדיוק אחת הסתירות הפנימיות שלי. אני לא רוצה כלום ורוצה את הכל. רוצה להיות עם אנשים ורוצה שיעזבו אותי בשקט. מרגישה שאני לא מוצאת אפילו דרך אחת שמרגישה לי לגמרי נכונה, ומצד שני, חושבת בכל יום על חמש דרכים שונות - לכל הפחות - שהייתי רוצה ללכת בהן. אבל אי אפשר ללכת בכולן ביחד, וזה מחזיר אותי לנקודה שבה אין לי מושג מה יהיה הצעד שאחרי הצעד הבא.

אז מה הייתי עושה, אם הייתי חיה חמש פעמים? 

הייתי כותבת. כל הזמן. הייתי מנסה לעשות הכל כדי לפרסם את הדברים שאני כותבת. הייתי קוראת הרבה, כדי להעשיר את הכתיבה שלי, ואז הייתי כותבת עוד. הייתי שולחת את היצירות שלי לכל הוצאה אפשרית. החיים שלי היו סובבים סביב הכתיבה, ומה שלא היה עוזר לכתיבה, לא היה רלוונטי. בגלגול הזה, הייתי סופרת.

בגלגול השני, הייתי שחקנית. הייתי הולכת לחוגי תיאטרון ולסדנאות תיאטרון. הייתי מפתחת את עצמי מהבחינה הזאת, משתתפת בהפקות, החיים שלי היו מורכבים מדמויות, מסצינות, מדיאלוגים. הייתי הופכת לאנשים שלא הייתי מעולם, נותנת לעצמי משמעות חדשה על הבמה. הייתי מגשימה על הבמה, או מול המצלמה, את כל מה שאף פעם לא הגשמתי בחיים האישיים שלי.

בגלגול השלישי, הייתי פשוט מטיילת בעולם, נודדת ממקום למקום. היה לי בלוג כזה, שהייתי  מפרסמת בו תמונות וסיפורים מהמסעות שלי. הייתי מגיעה לעיר או עיירה חדשה בכל שבוע, שבועיים, חודש. הייתי מתארחת אצל משפחות מקומיות, הייתי מכירה עוד ועוד אנשים מכל העולם. הייתי מגיעה מדי פעם לגיחות בארץ, או במקומות אחרים שיש לי בהם חברים ומשפחה. ואז הייתי ממשיכה לטייל.

בגלגול הרביעי, הייתי קלייר, אישתו של הנוסע בזמן. היה לי סטודיו שהייתי יוצרת בו יצירות אמנות ענקיות מעיסת נייר. אולי גם מחימר, מזכוכית, מבד, ציורים ענקיים. הייתי ממלאת בלונים בצבעים וזורקת אותם על הקירות והרצפה והתקרה. הייתי מוצאת תלמידים ונותנת גם להם לזרוק בלונים על קירות. אוקיי, אולי לא לגמרי הייתי קלייר. אבל הייתי אמנית. וגם הייתי נשואה להנרי דטאמבל. :)

בגלגול החמישי, הייתי בתחום הטיפול הנפשי. הייתי טועמת מהכל, עובדת עם שלל אוכלוסיות בשלל כלים, אולי דרך פסיכולוגיה, אולי דרך עבודה סוציאלית, בשילוב של הבעה ויצירה ובערך כל מילה שנגמרת ב"תרפיה", הייתי מטפלת אחד על אחד וגם מנחה קבוצות וסדנאות.

הגלגול החמישי הוא אולי הכי קרוב למה שאני באמת רואה את עצמי עושה כרגע - וכשאני אומרת כרגע אני מתכוונת לרגע הזה ממש, זה יכול להשתנות תוך דקות - ואולי בגלל זה הכי קשה לי לכתוב עליו - כי פה אני באמת מתחילה לחשוב, איך בדיוק אני גורמת לדבר הזה לקרות. איך אני גם הופכת למטפלת מקצועית וגם מפתחת שיטה יצירתית ומנחה סדנאות קבוצתיות שגורמות לאנשים לצאת עם תובנות וגם עושה את כל זה עם אוכלוסיות מגוונות, והאם זה בכלל מה שאני רוצה לעשות? 

אבל כך או כך, לכתוב על זה גורם לי להבין שאני לא מסוגלת לוותר על אף גלגול. אני לא יכולה לבחור ביניהם, כי לוותר על כל אחד מהדברים האלה יהיה לוותר על חלק מעצמי. כנראה שאני לא אעשה את כל חמשת הדברים האלה בפול טיים (ואולי גם לא אתחתן עם הנרי), אבל אם משהו בוער בי מספיק כדי לדמיין שהייתי מקדישה לזה חיים שלמים, כנראה שזה נושא חשוב מספיק כדי להקדיש לו גם חלק מהחיים האלה.

מה הייתם עושים, אם היו ניתנים לכם חמישה גלגולים?